Tak se od premiéra dozvídáme, že bychom měli jít s Čínou do PPP při dostavbě dálnice D3, PPP = Public Private Partnership = znamená, že soukromá firma zafinancuje nějaký veřejný projekt, část dostane uhrazenu přímo za odevzdání díla a část si "vydělá jeho provozem", třeba mýtným. Možná že to bude tak, že to mýto zaplatí Kraj nebo přímo vláda, ale podstata je stejná: Půjde to z peněz daňových poplatníků.
Proč jsme to neudělali už dávno a v čem je problém?
Proč jsme to neudělali, to je částečně neschopnost naší veřejné správy být efektivní a částečně oprávněná obava, že už tak "známostmi" prolezlá veřejná správa by upadla ještě hlouběji do bahna přihrávání si zakázek.
Co je na tom špatného, že nám Číňani postaví dálnici? Když to bude levnější a rychlejší?
Nu, jak to budou Číňani stavět? Dovezou 40.000 dělníků a stavební stroje lodí přes Suez, dovezou si cement a svodidla? Asi ne, to by už dnes nebylo levnější než tuzemské dodávky.
Najmou si tedy evropské dělníky, evropské stroje a nakoupí evropský cement a asfalt na evropském trhu? Pa všem nepotřebujeme, aby to dělali Číňani! Management by měla zvládnout i průměrná firma česká!?
Má být výhodou, že Číňané se vloží peníze? Ale vždyť oni si je zase vezmou zpátky a ještě k tomu se ziskem? Přitom v bankách je peněz na úvěry, tj i na investice dost. Limitem je pouze schopnost splácet, to je reálná výnosnost investic. Pokud je dálnice D3 splatitelná, lze ji zafinancovat už dnes. Pokud není a Číňani to vědí, budou mít páku, jak peníze vymáhat, popřípadě za ně požadovat další ústupky. Třeba jim pronajmeme už postavené dálnice? Prodáme kus ČEZu? Pronajmeme jednu nějakou méně významnou část Karlštejna. Obávám se, že kdyby se současně zvýšily důchody, že by to vlastně většině lidí nevadilo.
Poslouží to vyrovnání platební bilance? Přebytek z našeho dovozu z Číny, který se tam hromadí, že vloží zpět do Česka? Ano, to je možné. Znamená to ovšem, že kromě přebytku obchodního přibudou Číně další platby za mýto a samozřejmě, že celý vklad do dálnice se Číně více než vrátí. Na konci celé operace bude přebytek platební bilance ještě větší. Čína bude muset nakoupit další a další tuzemské firmy, až nakonec nahradí mandarinská čínština angličtinu jako první cizí jazyk, pokud se nestane jazykem mateřským.
Jedinou cestou je být schopen vyvézt více zboží do Číny. A toho nelze dosáhnout ani nárůstem mezd, ani cly, ba ani deseti dalšími cestami páně Zemana. Toho lze dosáhnout zaprvé tím, že budou vytvořeny rovné podmínky pro obchod jak v Evropě, tak v Číně. zadruhé musí být naše zboží a služby technicky a cenově schopné konkurence. A to je velmi bolestivá a namáhavá cesta, o které žádný politik nechce mluvit.